Zoeken in deze blog

14 augustus 2007

SIRE veertig jaar

Stichting Ideƫle Reclame (SIRE) werd 40 jaar geleden opgericht door enkele reclamemakers, die inspiratie hadden opgedaan in Amerika bij Advertising Council, voorheen War Advertising Council (1942). Reclame stond toen in een slecht daglicht en het was ook in Nederland nodig om het imago op te vijzelen. De Amerikanen weten wel hoe je dat aanpakt.
SIRE is volledig onafhankelijk en heeft gelukkig niets met de overheid te maken.
Zelf ben ik een groot liefhebber van reclame. De website van het ReclameArsenaal bezoek ik zeer regelmatig. Al was het alleen maar om reclames te zoeken, die items in mijn lezingen of college's kunnen verlevendigen. In zeker zin is reclame een spiegel van de samenleving. SIRE kent daar ook mooie voorbeelden van, bijvoorbeeld de campagne voor geboortbeperking uit de zeventigere jaren of -van kortgeleden- het Korte Lontje.

Geen opmerkingen: