Zoeken in deze blog

11 oktober 2008

Financieele Dagblad en De Leugen Regeert

Ulko Jonker, hoofdredacteur ‘Het Financieele Dagblad’ (FD) was gisteren bij De Leugen Regeert (bekijk beelden aldaar). Het gesprek ging over de berichtgeving in de media over de financieële crises en met name over Icesave.

Rede om eens in de historische Krantendatabank van de KB te kijken wat het Financieele Dagblad allemaal schreef over IceSave in de maanden juni - augustus. Mijn eerste conclusie is: dat was weinig kritisch. Hieronder een kleine selectie uit de artikelen uit de FD van het afgelopen half jaar, waar ik van het FD zelf geen waarschuwende teksten in kon vinden zijn over Icasafe, een product van de Landsbanki! Als straks de crises stofwolken wat zijn opgetrokken kan het FD en de andere media eens zijn eigen berichtgeving gaan evalueren. En dan zie ik ze dan graag nog een keer terug in De Leugen Regeert.

Gelukkig staat de FD redactie niet alleen, lees de opmerkingen hieronder van mensen uit de reclamewereld (uitzondering Gijs van Wulven) in het laatste FD-artikel van 27 augustus. Ik blijf de komende tijd zoeken naar kritische stukken in FD over Icesave. U mag ze ook toesturen....

Artikel 21 juni 2008: Spreid en check de kredietrating
“Steeds meer buitenlandse banken bieden 5% rente op een vrije spaarrekening. Maar hoe betrouwbaar zijn ze? Wie bij een Nederlandse traditionele bank qua spaarrente in de buurt wil komen bij de internetrekeningen van de exotische spaarbanken, moet uitwijken naar termijndeposito's. Zo geven Fortis en ABN Amro 5% rente op spaardeposito's met een looptijd van twee jaar. Maar u kunt dan twee jaar lang niet bij het geld en als de rente doorstijgt, voelt u zich bekocht. Hoeveel extra risico loopt u als u uw geld stalt bij een exoot? Banken zoals de Russische Amsterdam Trade Bank en IJslandse Icesave vallen onder het depositogarantiestelsel. Daarbij dekt respectievelijk de Nederlandse Bank of de IJslandse centrale bank de eerste euro 20.000 van het spaarsaldo als de bank omvalt. Van het saldo tussen euro 20.000 en euro 40.000 is 90% gedekt. Wie veel meer spaarcenten heeft, doet er verstandig aan zijn geld te spreiden over meer banken en de kredietrating van de (moeder)bank te checken. Veel Russische en enkele Turkse banken blijken dan niet heel solide”


Artikel 30 juli 2008: Icesave prefereert termijnspaarders
……In Nederland concurreren nieuwkomers zoals Icesave met gevestigde banken zoals Rabo en Fortis om de gunst van spaarders door hoge rente te vergoeden.
Landsbanki heeft inmiddels 350.000 spaarders in Engeland en Nederland tezamen. Hoeveel Nederlanders nu bij Icesave sparen, wil de bank niet concretiseren. In de eerste maand na de introductie van Icesave eind mei klokte de bank 25.000 rekeninghouders. In dat tempo zou de IJslandse bank inmiddels 50.000 klanten hebben………
Artikel 27 augustus 2008: ICASAVE
Poppe van Pelt, creative director bij reclamebureau Selmore:'Nederlandse banken en verzekeraars hadden vroeger een "vertrouwensmonopolie". Had je als Nederlander spaargeld, dan ging je daarmee naar een groot Nederlands instituut, met veel geruststellende bakstenen aanwezigheid. Dat monopolie is de laatste jaren behoorlijk opengebroken. Allereerst omdat deze oude bastions van zekerheid flink op hun grondvesten hebben staan schudden door de kredietcrisis. Maar ook omdat de consument zich inmiddels blijkbaar toch veilig voelt online - ook als het om zijn geld gaat. Als Icesave hier in Nederland succes mee heeft, dan zullen ze dat in de rest van Europa ook ongetwijfeld gaan oogsten.'
Niels Willems, partner Business Openers:'Nog interessanter dan de komst van Icesave zelf, was de reactie van Rabobank erop. Hun topman voelde zich uit de tent gelokt om zich persoonlijk uit te speken over de zogenaamd oneerlijke concurrentie van de IJslanders. Waarschijnlijk heeft zijn actie het merk Icesave wat verder naar een niche van klanten geschoven die gevoelig zijn voor een beetje spanning in hun spaargedrag. Maar helaas voor marktleider Rabobank heeft hun topman ermee zijn merk ook een beetje een bang imago gegeven.'
Alwine de Jong, creative director bij reclamebureau Y&R Not Just Film:'Icesave zet de traditionele Nederlandse banken flink in hun hemd. Het gevoel dat je als klant meebetaalt aan hun ouderwetse, grote hoofdkantoren wordt versterkt doordat een nieuwkomer wél in staat blijkt om - zonder lastige voorwaarden - een opvallend hoge rente te bieden. Zo bezien is het verbazend dat binnen enkele maanden "maar" 40.000 mensen naar Icesave zijn overgestapt. Dat nog niet iedereen bij Icesave spaart, komt doordat in de financiële markt niets belangrijker is dan vertrouwen. Als nieuwkomer én buitenlander sta je wat dat betreft op achterstand, hoe hoog je rente ook is.' “
Gijs van Wulfen, auteur van Nieuwe Producten Bedenken:'Er is een nieuwe spaarbank midden in de kredietcrises aan de vooravond van een recessie. Wat Icesave mee heeft, is dat wij weer gaan sparen met z'n allen. En dan willen wij maar één ding: een hoge rente, zonder gedoe. En dat is exact de positionering die de nieuwe onlinebank kiest. Prima. Toch wordt het lastig voor deze dochter van het IJslandse Landsbanki. Want ons vertrouwen in de bancaire sector heeft een deuk opgelopen. En wie stort er nu veel geld op een rekening van een totaal onbekende IJslandse bank? Dat is de vraag...'


Nagekomen bericht dd 25 november 2008:
Trendlight rapport verschenen: IceSave en de rol van de media.

Het is misschien goed en correct om er aan toe te voegen dat Hoogleraar Jaap Koelewijn van Nyenrode uitvoerig heeft gewaarschuwd voor de situatie op IJsland in zijn column van het Financieele Dagblad. De redactie daarvan wees mij daarop terecht!