Zoeken in deze blog

16 september 2009

Twitter research

English Google Translate version of the blog



Ruim twee maanden ben ik al bezig om het gebruik van Twitter te onderzoeken voor mijn doelgroepen.
Aanleiding voor mij om dit persoonlijk onderzoek te starten was een Twitter bericht en artikel van Vrij Nederland op 6 mei j.l. Vrij Nederland vroeg aan Jeff Jarvis (hoogleraar journalistiek, media-adviseur en auteur van Wat Zou Google Doen) om een aantal concrete adviezen hoe VN kan overleven. Ik miste Twitter in het verhaal van Jeff Jarvis, terwijl er geen communicatie middel zo'n sterke groei doormaakt als Twitter. De groeicijfers van deze week uit de US kunt u HIER vinden.


Ik verricht dit onderzoek o.a. met mijn persoonlijke account Twitter-account @erichennekam en met een min of meer onpersoonlijk account @archiefforum. Daarnaast maak ik gebruik van Het Archiefforum als medium en heb ik een volledig anoniem Twitter account gebruikt. De berichten die ik op het Archiefforum heb geplaatst heb ik de afgelopen maanden zijn ook deels aangepast aan mijn onderzoek. Het een is niet los te zien van het ander heb ik gemerkt.
De eindresultaten ga ik verwerken in de cursussen en presentaties die ik geef én mogelijk in een nieuw boek. Op dit moment zit ik in de laatste fase van mijn onderzoek, daarvoor is het nodig om de XML/RSS van Het Archiefforum tijdelijk uit te zetten. Ik onderzoek ook de combinatie RSS-Twitter. Het gebruik van Twitter feed zal dus worden uitgezet.

Vier resultaten van mijn onderzoek over het gebruik van Twitter wil ik u hier al graag in het kort aandragen:

1. Maak een persoonlijk account (afbeelding 1) en geen account met bijvoorbeeld een logo van uw site/bedrijf/instelling (afbeelding 2). Mensen willen een gezicht zien. Twitter is een sociaal netwerk voor personen!. Wijs iemand van uw instelling/bedrijf aan als het gezicht. En geef hem/haar vrijheid te reageren. Uit mijn en andere onderzoeken blijkt dat het zeker toe doet of dit een man of vrouw is.
Volg zelf ook geen "LOGO Twiteraars! Ze hebben over het algemeen geen enkele meerwaarde en zijn beter op andere wijze te volgen. Over avatars is nog veel meer te vertellen. Ik heb daar persoonlijk een paar hele opwindende ervaringen mee opgedaan.

2. Twitter berichten die er toe doen, anders haken volgers (followers) af. Maar geef wel af en toe een persoonlijk tintje aan uw Twitterberichten. Reageer op mensen, die er toe doen voor uw vakgebied of die uw doelgroep zijn. Elke doelgroep zult u anders moeten benaderen. Hou bij uw Twitter berichten er rekening mee dat Google en andere zoekmachines u ook zien.

3. Reageer op de actualiteit met de kennis die u in huis heeft. We leven in een media maatschappij. Maar daarbij ook gebruik van u eigen berichten archief. Soms komen onderwerpen uit het verleden ineens terug in het heden. Denk daarbij niet 'laat maar zitten'. Er is dan winst te behalen. Een pro-actieve houding is nodig.

4. De beste Twitter tijden voor archiefinstellingen in Nederland met een hoog bereik zijn 8:00-9:00, 12:00-13:00 en 16:00-19:00 uur (ma, di, do en vr). Eigenlijk hele logische tijden voor zoiets als Twitter. Wilt u buitenlandse followers bereiken dan zult u deze tijden moeten aanpassen. Er zijn significante verschillen in de wijze waarop Amerikanen en Nederlanders Twitter gebruiken.


Voor vragen: @erichennekam
Eric Hennekam


PS zelfs de Twitter berichtgeving van dit onderzoek is onderdeel van mijn test.