Zoeken in deze blog

7 mei 2010

Archieven en webwinke;ls


De webshop van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) staat online onder naam Social History Shop . In de shop zijn reproducties te koop van 200 bijzondere posters uit hun collectie.
Al vele jaren pleit ik voor een gezamenlijk digitaal verkooppunt met producten uit de collecties van de Nederlandse openbare archiefinstellingen.
Veel archiefinstellingen laten geld liggen door niet te investeren in een webwinkel.
Ze vinden het niet tot hun taken horen of geloven niet in het succes. Ik deel die mening niet. Mits goed opgezet, met creatieve oplossingen en geselecteerde producten, die aansluiten bij de actualiteit, zal zo'n webwinkel een succes worden. Maar samenwerking is helaas ver te zoeken in dit soort zaken. Daarnaast heerst er een soort angst voor commercie. Het is er een vies woord. Hopelijk dat men gedwongen gaat worden door de politiek om meer commercieel te gaan denken. Dat kan ook gelijk van toepassing worden worden voor de vele gratis -vooral genealogische - online databases.
Miljoen Euro's belastinggeld gaan op aan dit soort zaken, terwijl slechts een beperkt aantal Nederlanders hier gebruik van maken.

Geen opmerkingen: